Přeskočit na obsah

14. září 2023 v 18:00

Punctum, Žižkov

Po prázdninách nás čeká další veřejné setkání nájemníků a nájemnic. Bude to přesně rok od prvního, které proběhlo v září minulého roku.💫

Tentokrát nás čeká promítání dvou krátkých filmů od audiovizuálního umělce, fotografa a performera Oskara Helcela, který absolvoval Katedru fotografie na FAMU v ateliérech Markéty Kinterové a Hynka Alta. 🎥
Promítat se budou filmy Glajcha a Tekoucí dům, kde Oskar skrze svoji zkušenost a percepci tematizuje spekulace na trhu s bydlením a klade si otázku, jjak development mění podobu města a ovlivňuje život samotných obyvatel.🏘️

Naše Iniciativa roste a veřejná setkání jsou i příležitost se potkat, popovídat si a třeba i posdílet aktuální problémy, kterým jako nájemníci čelíme.

📍Na místě bude možnost konzultace se sociální pracovnicí, která vám poradí na příklad s příspěvky na bydlení.

Můžete se těšit i na catering nebo na ping pong.🍻🏓

anotace filmu Glajcha:

Ve stavařské hantýrce označuje pojem glajcha dokončení hrubé stavby domu dosažením jeho nejvyššího bodu. Stavba obytného domu a jeho virtuální projekce na trhu s nemovitostmi, kde se jednotlivé byty nabízejí za spekulacemi vybičované sumy dlouho před dokončením, jsou také tématem filmu Oskara Helcela. V performativní dokumentární eseji nás autor provádí konkrétním developerským projektem na několika fyzických i myšlenkových úrovních. Nechává nás přitom nahlédnout, jak moc peněz penetruje původní okolní prostředí monumentem domu a zůstává při tom k němu sama téměř netečná.

anotace filmu Tekoucí dům:

V létě 2018 jsem se nastěhoval do Opletalovy ulice naproti živoucímu staveništi, kde se od podzemních železobetonových základů staví The Flow Building.
Devítipatrový komplex s 15,000 m2 kancelářských a 7,000 m2 obchodních prostor. Do roku 2017 zde stála nárožní administrativní budova z konce 19.st., vedle torza budovy původně secesní tiskárny. Šéf developerské společnosti Flow East James Woolf, který rohovou parcelu vlastní od 90. let, oba objekty nechal zdemolovat v roce 2017 a na stejném místě začal budovat svůj vlastní dům. Demolici samotného domu předcházela celá řada protestních akcí a občanských iniciativ. Jelikož demolice prošla všemi oficiálními procesy schválení (MKČR, OPP), investor začal demolovat a budovat; hlas nespokojených občanů utichl. Právě tento stav hlučného ticha staveniště, které reprezentuje bující symbol prorůstání státního a korporátního aparátu, mě začal postupně provokovat a dal vzniknout trojici videoesejí s názvem Tekoucí Dům.