Přeskočit na obsah

„Ruce pryč od našich peněz“ aneb jak jsme majiteli vysvětlili význam vratné kauce

V naší iniciativě se setkáváme s případy, kdy nechtějí majitelé bytů kauci vrátit, ačkoliv má nájemnictvo na vrácení plný nárok. Příběh naší členky Nofar ukazuje, že postavit se majiteli čelem a domáhat se svých práv má smysl, i když jako nájemník taháte za kratší konec provazu. Čtěte, jak jsme Nofar pomohli za takový provaz pořádně zatáhnout. 

Naše členka Nofar měla uzavřenou krátkodobou podnájemní smlouvu na 4 měsíce s možností prodloužení. Kvůli manipulativnímu jednání majitele ale v bytě nechtěla nadále zůstávat, a chtěla se odstěhovat dříve. Po dlouhém zvažování a vyjednávání nakonec majitel souhlasil a smlouvu o tři týdny zkrátil. Během jednání pak při dotazování se po vratné kauci začal ale váhat….

Dohodli jsme se, že proto pro jistotu paní Nofar doprovodíme na závěrečné předání bytu. Takhle v Iniciativě fungujeme –⁠ společně chodíme na prohlídky, na schůzky ohledně uzavření smlouvy, ale doprovázíme i na závěrečná předání bytu –⁠ právě ve snaze předejít případnému nekalému jednání ze strany majitele. Za doprovod byla Nofar ráda, protože se bála scházet s majitelem sama — ten se totiž původně chtěl scházet v pozdních nočních hodinách, což Nofar přišlo podezřelé. Nofar také zmiňovala, že komunikace s majitelem od začátku drhla. Majitel pravděpodobně využil toho, že Nofar není z Česka a místo klasické nájemní smlouvy si pro ni připravil smlouvu podnájemní, která je pro nájemce vždy nevýhodnější proti smlouvě nájemní. 

Před samotnou návštěvou bytu k jemu předání, jsme se dozvěděli, že majitel jednak lhal o skutečném stavu bytu – po nastěhování narazila naše členka a nájemnice bytu Nofar na závady, které po jejím nastěhovánní vyžadovaly pravidelné návštěvy opravářů. Kromě toho majitel běžně navštěvoval byt, což při krátkodobém pronájmu nedává  smysl. Nutno také dodat, že Nofar uvedla byt do skvělého stavu (provedla v bytě drobné opravy na svoje náklady a dovybavila kuchyň) a byla připravená jej předat v lepším stavu, než když se nastěhovala. I přes to všechno se majiteli do vrácení kauce evidentně nechtělo. 

Samotné setkání s majitelem nebylo příjemné. Nechtěl zástupce Iniciativy doprovázející Nofar na předání bytu vpustit do bytu na sjednanou schůzi a vyhrožoval, že zavolá policii a svému právníkovi. Nakonec se  snažil dovolat právníkovi, což se moc nedařilo a neúspěšnými pokusy o telefonát setkání prodloužil o dalších 20 minut. Nátlak jsme ustáli a nakonec jsme se do bytu dostali.

Prioritou pro nás bylo, aby se majitel nesnažil naší člence připsat nějaké fiktivní škody, a tím z ní dostat neprávem další peníze. Majiteli jsme pak důrazně řekli, že musí vrátit kauci a také přeplatek za energie. Přeplatek jsme mohli jednoduše doložit porovnáním stavu elektroměru a plynoměru, které měla Nofar nafocené. Majitel  neustále hledal způsoby, jak se z vrácení kauce a přeplatku za energie vyvléknout — tvářil se, že nám nerozumí, jindy se snažil narušit komunikaci tím, že se vyhýbal mluvení anglicky) a místo toho mluvil česky (které Nofar nerozumí), nebo svým rodným jazykem (který zase neznají naši členové). Nastal také moment, kdy Nofar volala své právničce pro konzultaci situace — a během tohoto telefonátu se pronajímatel dokonce snažil poštvat naše členy proti ní tím, že naznačoval, že bychom jí neměli důvěřovat.

Kauci majitel nakonec skutečně vrátil. Ale do měsíce od našeho doprovodu k odevzdání bytu — lhůta 30 dní ale také není standardní, jelikož podle zákona musí majitel kauci vrátit hned. Nakonec vrátil také přeplatek za energie. Vrácení se ale neobešlo bez neustálého připomínání a domáhání se svých práv, což pro Nofar znamenalo vynaložení dalšího úsilí a hlavně stres. Kdyby majitel od začátku jednal férově a nechtěl Nofar podvést, nemusela by tohle traumatické kolo plné nejistot, nervů a stresu vůbec absolvovat. 

Zažili jste něco podobného? Nebo řešíte odstěhování a obáváte se, že majitel nebude chtít kauci vrátit? Přidejte se k nám, ať můžeme společně bojovat za lepší práva nájemníků a nájemnic v Česku. Naším cílem je pomáhat nájemnictvu v nouzi a řešit problémy společně skrze organizování se.