Přeskočit na obsah

NÁJEMNICKÁ PRVNÍ POMOC

Máte problém se svým nájemním bydlením? 

Vstupte do INNu! Iniciativa nájemníků není poradenskou organizací v pravém slova smyslu, jsme organizace založená na členství (podobně jako odbory). Neposkytujeme poradenství, problémy s pronajímateli řešíme svépomocně. Například si na základě společně získaných zkušeností radíme při vyjednávání s majitelem, vzájemně se doprovázíme předávky bytu a jinak se podporujeme. Takovou podporu jsme aktuálně schopni poskytovat v Brně, Českých Budějovicích, Olomouci, Ostravě a v Praze. Více o tom, co členství obnáší najdete v sekci Zapoj se našeho webu. Pokud chcete vstoupit, a zároveň řešíte akutní problém, ozvěte se nám na mail ahoj@iniciativanajemniku.cz. Dáme vám brzy vědět, jestli na vaši kauzu máme kapacity. Ve všední dny od 9 do 15 hodin nás můžete kontaktovat také na našem telefonním čísle 704 589 454, jedná se ale o koordinační, nikoli poradenskou linku. V INNu řešíme konflikty plynoucí z nerovného vztahu mezi pronajímateli a lidmi žijícími v nájmu. Neřešíme například sousedské konflikty či problémy mezi spolubydlícími.

Pokud chcete pouze radu, doporučujeme zkusit Sdružení nájemníků (SON), které poskytuje právní a odborné poradenství zdarma. Obrátit se na ně můžete telefonicky, v několika poradnách si sjednat osobní schůzku nebo napsat mail na info@son.cz. Pomoci mohou při řešení nájemních smluv, příspěvku na bydlení, oprav bytu a dalších záležitostí.

Také česká společnost ochraňující spotřebitele dTest nově nabízí poradnu pro nájemníky — obrátit se můžete na bezplatnou telefonickou podporu na čísle 299 149 009 nebo využít jejich vzorových smluv a dopisů pronajímateli.

Bezplatné poradenství nabízí i společnost Iuridicum Remedium. Pro objednání do poradny můžete využít číslo 776 703 170.

Podporu pro migranty mj. i v otázkách bydlení poskytuje Sdružení pro integraci a migraci (SIMI), ozvat se jim můžete na číslo 224 224 379. Na jejich stránkách najdete také manuál se základními informacemi o bydlení v České republice.

Důležité je vědět o možnosti získat příspěvek na bydlení. V žádném případě by nemělo jít o stigmatizující záležitost: pro mnoho domácností jde v současném systému o defacto jediný způsob, jak se potýkat s následky krize bydlení. Pokud vaše náklady na bydlení překračují 30 % čistých příjmů (v Praze 35 %), máte na příspěvek nárok – shrnutí informací najdete na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí. Jak na příspěvek na bydlení se dozvíte zde.

V tísnivé životní situaci doporučujeme kontaktovat linku Člověka v tísni +420 770 600 800 nebo navštívit některou z jejich poboček.

Mezi nejčastější témata nájemníků patří:

  • zvyšující se nájmy 

U zvyšujících se nájmů je nejčastější otázkou, zda je jejich růst nějak právně omezený. U smluv na dobu určitou tomu tak bohužel není – po uplynutí jejich doby může majitel zvýšit nájemné v podstatě libovolně. (Jiné je to u dnes vzácných smluv na dobu neurčitou, kde je růst omezený 20% zvýšením jednou za tři roky.) 

Vždy můžete vyjednávat, zkuste se spojit s dalšími nájemníky.

  • opravy v bytě

Ohledně oprav v bytě doporučujeme obrátit se na výše zmíněný SON. Základní přehled o tom, jaká je odpovědnost za opravy a údržbu ze stran majitele a nájemníka, ale poskytne poměrně krátké Nařízení vlády 308/2015. Dostupné je online.

  • kauce

O kaucích (složené jistotě) se můžete dočíst zde